O nas

Ewa i Marcin. Od 9 do 17 Pani Key Account Manager i Pan Programista, a po pracy wspinaczkowi zapaleńcy, podróżnicze dusze i góroholicy. Na blogu polecamy fajne miejscówki blisko natury, ciekawe górskie szlaki i zapraszamy w najpiękniejsze rejony wspinaczkowe.

• Home
  • /
  • Van Life

Jak znaleźć tani (darmowy) nocleg w USA?

Podczas naszego 3-tygodniowego wyjazdu większość nocy spędziliśmy śpiąc na dziko, a korzystając z kempingów nie zapłaciliśmy więcej niż $25 za nocleg! Poniżej znajdziecie polecane przez nas możliwości na legalny nocleg w aucie oraz… listę konkretnych, sprawdzonych przez nas miejsc!

Tanie albo darmowe miejsca na nocleg w USA

Kempingi

Wersja płatna, ale godna polecenia zwłaszcza w parkach narodowych. Plusem jest dostęp do wody, bezpieczeństwo i duża oszczędność czasu, który musielibyśmy poświęcać na wyjeżdżanie i ponowne wjeżdżanie do parku.

Odpowiednik polskich MOP-ów (miejsc odpoczynku podróżnych)

Tzw. rest areas przy autostradach. Zazwyczaj jest tam dozwolony postój do 8 godzin, czyli w sam raz, żeby się przespać.

BLM (Bureau of Land Management)

Pewne obszary w Stanach są udostępnione dla turystów na miejsca do spania. Część z nich przypomina normalnie kempingi ze stołami, miejscami na ognisko oraz toaletami, a część to po prostu kawałek ziemi przy podrzędnej drodze krajowej. Większość z nich jest płatna.

Dispersed Camping

Czyli postój na wyznaczonych terenach z dala od miast. Najczęściej bezpłatny ale też beż udogodnień. Miejsca te najczęściej nie są specjalnie oznaczone, więc musimy wcześniej sprawdzić, gdzie w okolicy znajduje się tego typu kemping.

Lasy państwowe (National Forest)

Na terenach lasów państwowych znajdziemy zarówno płatne campgroundy jak i możliwość nocowania w zatoczkach lub na prowizorycznie przygotowanych miejscach.

Generalna zasada jest taka, żeby dobrze sprawdzić zarówno w internecie jak i w rzeczywistości miejsce, na które się wybieramy. Doczytać, czy na danym terenie nie jest wymagane zezwolenie na posługiwanie się butlą gazową lub rozpalanie ogniska. Upewnić się, że nie parkujemy na terenie prywatnym i czy nie stwarzamy zagrożenia dla innych. Planując pobyt w jakimś miejscu, najlepiej mieć przygotowaną opcję zapasową.

UWAGA! W parkach narodowych można spać jedynie w wyznaczonych miejscach. Zabronione jest nocowanie na parkingach oraz zatoczkach.

Nasze miejsce na nocleg w drodze do Las Vegas

Do wyszukiwania noclegów korzystaliśmy ze strony freecampsites.net (zauważyliśmy, że w trakcie pandemii strona przestała działać, sprawdzimy jeszcze czy zostanie przywrócona). Po wpisaniu interesującej nas lokalizacji pokazują się wszystkie opcje kempingowe (kempingi płatne, BLM-y, miejsca przy drogach itd). Kolory namiotów wskazują na rodzaj miejsca. Przy każdym mamy krótki opis, ocenę w skali 1-5, zdjęcia, współrzędne GPS (bardzo przydatne, gdy znajdujemy się na terenie bez zasięgu), komentarze i opinie odwiedzających. Zazwyczaj korzystaliśmy z miejsc, które miały sporo opinii, zwłaszcza z ostatniego okresu. Mieliśmy wtedy pewność, że miejsce nadal istnieje i jest bezpieczne.

Sprawdzone noclegi

Los Angeles: punkty widokowe przy Angeles Crest Hgwy

Miejscówka ze świetnym widokiem na LA, ale niestety dość zaśmiecona, zatłoczona i głośna (samochody z miasta urządzają tu sobie chyba wyścigi, bo przez całą noc było słychać po kilka szybkich aut przejeżdżających obok). Oprócz nas nocowało w tym miejscu jeszcze kilka innych osób, w tym kilka w kamperach. Polecamy z braku innych możliwości.

Cactus City Rest Area

Przy drodze numer 10 z LA do Joshua Tree National Park – czyste toalety, brak zakłóceń.

Hidden Valley Campground

Na terenie Joshua Tree National Park – szczegóły w tym wpisie; jedno z najlepszych miejsc w trakcie całego wyjazdu. Wokół mieliśmy skały, drzewka Jozuego, a and nami jakiś miliard gwiazd. Rano zaskoczyły nas króliki pustynne bawiące się obok naszego vana.

Route 66 Close to Valentine (BLM)

Wieczór zastał nas jadących Drogą 66 w kierunku Seligman City, więc znaleźliśmy tę miejscówkę na szybko. Jest łatwo dostępna, bo tuż przy drodze przejeżdża się za ogrodzenie. W środku jest tablica informująca o zasadach obowiązujących na terenie BLM oraz księga z nazwiskami nocujących. Obszar jest ogromny, porośnięty niskimi drzewami. Droga nie jest utwardzona i trzeba uważać na większe kamienie. Parkuje się na prowizorycznie przygotowanych miejscach. Spokojne, odludne miejsce.

Mather Campground

W Parku Narodowym Wielkiego Kanionu – szczegóły w tym poście. Żałowaliśmy, że nie możemy zostać dłużej.

Kaibab National Forest

Szczegóły również w tym poście. Przyjemne, łatwo dostępne miejsce tuż obok Parku Narodowego Wielkiego Kanionu.

Navajo National Monument-Sunset View Campground

Darmowy kemping w drodze do Monument Valley. Miejsce wygląda i oferuje udogodnienia jak na normalnym kempingu (stoły, miejsca na ognisko, toalety, bieżąca woda, stanowisko do mycia naczyń). Liczba miejsc jest ograniczona. Dojazd utwardzoną drogą.

Willow Spring Road (BLM)

Tuż przy Parku Narodowym Arches. Rozległe miejsce w wieloma miejscami do zatrzymania się. Z głównej drogi zjeżdza się na nieutwardzony teren. W tym miejscu spotkaliśmy największe zagęszczenie kamperów.

Zion Scenic Byway Dispersed

Łatwo dojechać z Parku Narodowego Zion. Po zjeździe z głównej drogi, na miejsce dojeżdza się drogą szutrową. Odwiedzane przez turystów, bezpieczne, spokojne.

Alabama Hills – Movie Road

Niesamowite miejsce położone tuż przy paśmie gór Sierra Nevada, z widokiem na Mount Whitney. Otoczone granitowymi boulderami. Dopiero po świcie zobaczyliśmy w jak pięknym miejscu jesteśmy. Miejsca do spania są przy nieutwardzonej drodze. Sporo czasu zajęło nam znalezienie odpowiedniego, bo nocowało tam sporo osób. To był nasz przystanek między Doliną Śmierci a Yosemite.

Golden Gate, San Francisco

Miejscówka z widokiem na słynny Golden Gate oraz panoramę miasta. Dość bezpieczne miejsce, nieco głośne przez duży ruch samochodów. Kręci się też tutaj sporo ludzi, bo miejsce służy za punkt widokowy. W pobliżu są toalety publiczne. Przejazd przez most jest płatny. Uwaga na szopy buszujące po śmietnikach! 🙂

TV Tower Road

Miejsce trochę oddalone od Big Sur, ale godne polecenia. Położone na wzgórzu przy wieży telewizyjnej. Droga nie jest utwardzona, trzeba uważać na kamienie. Są wyznaczone miejsca do parkowania. Plusem jest świetny widok.

Czy spanie w tych miejscach jest bezpieczne?

Do większości miejsc docieraliśmy po ciemku, gdy wyobraźnia działała nam na najwyższych obrotach. Wtedy obiecywaliśmy sobie, że następnego dnia skończymy zwiedzanie wcześniej i na miejscu na nocleg będziemy jeszcze przed zachodem słońca. Zwykle nam się nie udawało, więc przez kilka pierwszych nocy kładliśmy się spać zestresowani. Za to rano okazywało się, że lęki były zupełnie nieuzasadnione, bo stoimy pośród 100 innych kamperów obok parku, albo na przepięknym terenie pod Mount Whitney. Tak jak wspominaliśmy wyżej staraliśmy się wybierać miejsca sprawdzone i z pozytywnymi opiniami. Jeśli nam się to nie udało, np. w okolicach Yosemite, kiedy musieliśmy spać w dużej zatoczce przy drodze, staraliśmy się być po prostu czujni, żeby w razie czego zdążyć zareagować i odjechać. Spanie na kempingach w parkach jest zupełnie bezpieczne.

Autorka bloga climberries.pl. Uwielbiam podróże, sport i książki. Moim marzeniem jest zobaczenie dziko żyjących wielorybów oraz podróż naszym kamperem Svenem przez Kanadę.