O nas

Ewa i Marcin. Od 9 do 17 Pani Key Account Manager i Pan Programista, a po pracy wspinaczkowi zapaleńcy, podróżnicze dusze i góroholicy. Na blogu polecamy fajne miejscówki blisko natury, ciekawe górskie szlaki i zapraszamy w najpiękniejsze rejony wspinaczkowe.

• Home
  • /
  • Podróże

Atrakcje Arizony: Kanion Antylopy i Horseshoe Bend

Kolejnymi punktami na mapie podróży są Kanion Antylopy i Horseshoe Bend, czyli meander rzeki Kolorado. Obydwa są położone dość blisko siebie, więc planujemy je zobaczyć w ciągu jednego dnia. Po noclegu w lesie Kaibab tuż przy Wielkim Kanionie ruszamy w kierunku miejscowości Page oddalonej o około 2 godziny jazdy. Początek trasy wiedzie wzdłuż krawędzi Wielkiego Kanionu, więc rzucamy ostatnie spojrzenia na ten niesamowity cud natury. Bardzo żałujemy, że nie możemy nigdzie przystanąć po drodze, ale wejście do Kanionu Antylopy mamy ustalone na godzinę 12:45. Jest to jedyne miejsce w trakcie całej podróży, do którego bilet mieliśmy wykupiony z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, więc tym bardziej zależy nam na tym, żeby być na czas.

Wiedząc, że Kanion Antylopy leży w innej strefie czasowej dzień wcześniej dokładnie przeliczamy, o której powinniśmy wyruszyć. Niestety w pewnym momencie nasze zegarki się rozregulowują i każdy pokazuje inną godzinę. Jesteśmy przekonani, że nasza grupa właśnie wychodzi, a my jesteśmy kilkadziesiąt mil od kanionu. Lekko spanikowani dojeżdżamy na parking przy Dixie Ellis Lower Antelope Canyon Tours i biegniemy do kasy z nadzieją, że uda nam się dołączyć do kolejnej grupy. Tymczasem, pani w okienku spokojnie przyjmuje nasze bilety i mówi, że za godzinę mamy się stawić w wyznaczonym miejscu.

Kanion Antylopy

Informacje ogólne

Kanion leży na terenie Rezerwatu Indian Navajo w stanie Arizona. Powstał w wyniku wymywania skał przez tzw. powodzie błyskawiczne. Piaskowiec, z którego jest zbudowany, jest bardzo plastyczny dzięki czemu woda łatwo formuje łagodne fale i wyżłobienia. Powodzie występują tu nadal, dlatego wycieczka może zostać odwołana podczas nagłych opadów deszczu.

Kanion Antylopy jest jedną z najbardziej obleganych atrakcji w Stanach Zjednoczonych. Jak dowiedzieliśmy się od naszej przewodniczki w ciągu dnia ich agencja turystyczna obsługuje około 1000 zwiedzających (a w okolicy takich agencji jest kilka).Do kanionu wchodzi się o wyznaczonych godzinach i tylko pod opieką przewodnika. Nie ma możliwości zwiedzania samemu. Z uwagi na to rezerwacji trzeba dokonać kilka miesięcy przed przyjazdem. Najbardziej oblegane są godziny przedpołudniowe z uwagi na charakterystyczne słupy światła, które łatwo uchwycić na zdjęciu. To właśnie w tym kanionie powstała najdroższa na świecie fotografia (sprzedana za $6.5 mln).Kanion Antylopy dzieli się na dwie części: Dolną (Lower Antelope Canyon) i Górną (Upper Antelope Canyon). Do obydwu części trzeba wykupić wycieczkę i wchodzi się tylko z przewodnikiem. My wybraliśmy się na zwiedzanie Lower Antelope Canyon i tylko tę część opiszemy.

Lower Antelope Canyon

Zwiedzanie zaczyna się od 10-minutowego spaceru do wylotu kanionu. Przed wejściem czekamy jeszcze około 15 minut pod daszkiem na swoją kolej, bo turystów jest naprawdę sporo. Nasza przewodniczka kilkakrotnie przypomina nam, że podczas schodzenia do kanionu po wąskich. metalowych drabinkach nie ma przystawania, ani robienia zdjęć. Wszystkich aż kusi, żeby zrobić kilka ujęć, bo kanion z tej perspektywy wygląda malowniczo! Oczywiście znajduje się jedna czy dwie osoby, które ulegają pokusie blokując wąskie zejście, ale przewodnicy natychmiast reagują i każą schować telefony.

Będąc już na dole, podnosimy głowy do góry i mniej więcej w tej pozycji poruszamy się podczas zwiedzania całego kanionu. Podobnie jak inni turyści celujemy telefonami do góry, żeby złapać jak najlepsze ujęcia. Przewodnicy często sami biorą telefony z rąk zwiedzających i sami wykonują fotografie “za milion dolarów”. Sam kanion to kolejny cud natury. Przepiękne kolory i kształty są wprost oczarowujące. Przeciskamy się przez wąskie szczeliny i z głowami wciąż skierowanymi ku górze podziwiamy pomarańczowo-rude skały.Cała trasa ma około 1.8 kilometra i pokonujemy ją w około 1 godzinę.

Informacje praktyczne

Dojazd

Z Page jedzie się na wschód Autostradą nr 98. Po około 10 minutach widzimy wielką fabrykę i przed nią skręcamy w lewo w Drogę nr 222. Agencje znajdują się po lewej stronie.

Cena wjazdu

Dolny Kanion Antylopy jest obsługiwany przez dwie agencje:

Bilet wstępu w obydwu agencjach kosztuje $40 dla osoby dorosłej. Do tego trzeba dodać $8 za wstęp na teren rezerwatu oraz 6% podatku. W sumie zapłacimy około $50 za osobę dorosłą, a za dziecko (4-12 lat) $30. Dzieci do 3 roku życia mają wstęp za darmo.Niestety od tego roku (2020) zlikwidowano wycieczki typu Deluxe, które dawały turystom więcej czasu na fotografie i prowadzone były w mniejszych grupach.

Strefa czasowa

Arizona znajduje się w strefie czasowej Mountain Standard Time (UTC-7). Jednak jako jedyny stan w USA latem nie przestawia zegarków o godzinę. Dlatego od marca do listopada w Arizonie mamy tą samą godzinę co w Kaliforni, która znajduje się w innej strefie czasowej (Pacific Time Zone UTC-8). Jednak Indianie Navajo, na swoich terenach czas letni wprowadzają, co komplikuje sprawę. Trzeba pamiętać, że zimą czas w Arizonie i na terenach Navajo jest taki sam. Latem natomiast, kiedy nad Wielkim Kanionem, czy w Phoenix jest godzina 14:00, to w Kanionie Antylopy mamy 15:00. Na wszelki wypadek najlepiej odczytywać aktualną godzinę na smartfonie, który powinien aktualizować czas automatycznie. Aktualną godzinę w kanionie możemy też sprawdzić tutaj.

O której godzinie najlepiej zwiedzać kanion

Pomiędzy marcem a wrześniem najlepsze światło jest wczesnym rankiem (między 7:45 a 10:45) i późnym popołudniem (po 14:15).Pomiędzy październikiem a lutym właściwie cały dzień jest idealny. Turyści najczęściej wybierają godziny około-południowe (między 10:15 a 13:15).

Lista rzeczy zakazanych

Przed wejściem do kanionu wisi tablica z długą listą zakazów, a przewodnicy bardzo pilnują, czy przypadkiem nie łamiemy któregoś z nich. Warto się zapoznać z poniższymi zakazami:

• Wnoszenia toreb, plecaków, torebek, statywów, kijków do selfie oraz GoPro i innych tego typu kamer
  • Wnoszenia prochów swoich bliskich
  • Używania dronów
  • Wchodzenia w obuwiu z odkrytymi palcami, piętą lub w sandałach
  • Wprowadzania zwierząt
  • Wnoszenia broni
  • Palenia

Swoje rzeczy można wnieść w kieszeniach, w małej torebce mieszczącej się w dłoni albo w przezroczystej, plastikowej torebce.

Czy odwiedzilibyśmy Kanion Antylopy ponownie?

Cieszymy się, że mieliśmy okazję zobaczyć ten piękny kanion. Pod względem budowy geologicznej jest to naprawdę niezwykłe miejsce. Niestety zbyt duża liczba turystów i czysto komercyjny charakter sprawiają, że raczej nie odwiedzimy go już w przyszłości.

Horseshoe Bend

Z Kanionu Antylopy ruszamy prosto na punkt widokowy, z którego widać Horseshoe Bend, czyli zakole rzeki Kolorado w kształcie podkowy konia (ang. horseshoe). Zatrzymujemy się na parkingu i ruszamy w kierunku krawędzi. Szlak w stronę kanionu jest krótki (ok. ¾ mili, 20 minut) i mało wymagający. Idziemy pustynną ścieżką po niewielkich pagórkach, a towarzyszą nam tłumy ludzi.

Nagle rozpościera się przed nami cudowny widok! Zresztą zobaczcie sami…

Stając przy krawędzi mamy przed sobą 300-metrową przepaść i jesteśmy wprost zszokowani śmiałością niektórych osób, które w akrobatycznych pozach stoją przy krawędzi ustawiając się do zdjęć.

Informacje praktyczne

Dojazd

Z Page jedziemy w kierunku południowym Autostradą nr 89. Po około 5 milach widzimy znak z napisem Horseshoe Bend. Po prawej stronie jest parking.

Ceny biletów

Horseshoe Bend jest darmową atrakcją. Płatny jest za to wjazd na parking. Za auto osobowe zapłaciliśmy $10.