O nas

Ewa i Marcin. Od 9 do 17 Pani Key Account Manager i Pan Programista, a po pracy wspinaczkowi zapaleńcy, podróżnicze dusze i góroholicy. Na blogu polecamy fajne miejscówki blisko natury, ciekawe górskie szlaki i zapraszamy w najpiękniejsze rejony wspinaczkowe.

Austria Vanlife - okładka wpisu, Ewa i Marcin stoją przy vanie, w tle są góry, a obok kapliczka

Austria – czy to dobry kraj na vanlife?

Ewa i Marcin leżą na łóżku w vanie z widokiem na Jezioro Halsztackie

Austria jest pierwszym krajem w Europie, do którego ruszyliśmy naszym busem. Wybraliśmy ten kierunek głównie ze względu na góry i via ferraty, które mieliśmy w planach. W głowie mieliśmy trochę obaw, jak to będzie z noclegami na dziko, bo słyszeliśmy o wielu zakazach kamperowania w Europie Zachodniej. Wróciliśmy do Polski z przeświadczeniem, że Austria to dobry kraj na vanlife. Oczywiście trafiliśmy na sporo zatoczek z zakazami, ale odnaleźliśmy też wspaniałe, darmowe miejsca na nocleg. Kraj jest przepiękny, góry obłędne a ludzie przemili – nic tylko ruszać do Austrii.

Podczas naszej tygodniowej wyprawy odwiedziliśmy Dolną Austrię, Styrię oraz Górną Austrię. W tym poście podzielimy się naszymi wrażeniami z vanlife’u w tych regionach, opiszemy kluczowe rzeczy, o których warto pamiętać podróżując samochodem oraz… podzielimy się sprawdzonymi miejscówkami do spania na dziko!

Dwa metalowe kubki i kawiarka stoją na stole, a w tle jest Jezioro Halsztackie

Van life w Austrii

Nocowanie na dziko

Generalnie kempingowanie na dziko nie jest dozwolone, ale postój i odpoczynek do “uzyskania sprawności do prowadzenia pojazdu” są legalne na każdym placu parkingowym. Dopóki nie rozstawiamy stolika, krzesełek i nie rozwijamy markizy nie powinniśmy mieć problemów z przenocowaniem. Podczas tygodniowego pobytu w Austrii 5 z 7 nocy spaliśmy na dziko. W każdym miejscu czuliśmy się bezpiecznie, nikt nas nie zaczepiał, ani nie przeganiał. Były to zróżnicowane miejscówki: od rest area przy autostradzie po leśne parkingi. Podczas tygodnia nie spotkaliśmy wielu osób, za to w okolicy weekendu vanlifers’ów było coraz więcej.

Mijaliśmy bardzo dużo zatoczek przy drodze ze znakami zakazującymi kempingowowanie oraz nocowanie w samochodzie (tak, było to bardzo precyzyjnie nazwane). W takich przypadkach ratunkiem była dla nas aplikacja park4night.

Kempingi

W Austrii jest spora baza kempingowa, przez nas raczej mało zbadana. Korzystaliśmy z dwóch niskobudżetowych kempingów bez wielu udogodnień dla kamperów. Namiary podajemy poniżej.

Prysznice

Przy autostradach w rest areas bardzo często dostępne są prysznice z ciepłą wodą. Koszt to 1 euro za 10 minut.

Korzystaliśmy też z naszego zewnętrznego prysznica przy vanie.

Kilka informacji praktycznych dla podróżujących autem

Winiety

Poruszając się po drogach płatnych w Austrii musimy zakupić winietę. Zaopatrzyć się w nią można na przygranicznych stacjach benzynowych. My swoją kupiliśmy jeszcze w Polsce. Zazwyczaj są to ostatnie albo pierwsze stacje za granicą.

Ceny winiet w Austrii dla samochodów o wadze do 3,5t w 2021 roku:

• 91,50 euro – winieta na 1 rok
  • 27,80 euro – winieta na 2 miesiące
  • 9,50 euro – winieta na 10 dni

Winietę umieszczamy na przedniej szybie zgodnie z instrukcją.

Do Austrii z Polski najczęściej dostajemy się jadąc przez Czechy. Żeby poruszać się autostradami w tym kraju również musimy mieć winietę. Obecnie winiety są już dostępne w formie elektronicznej do kupienia na stronie internetowej, stacji benzynowej albo w terminalu samoobsługowym (my z takiego korzystaliśmy po przekroczeniu granicy w Gorzyczkach).

Wyposażenie samochodu

W samochodzie powinniśmy mieć trójkąt, kamizelkę odblaskową dla każdego pasażera oraz apteczkę pierwszej pomocy.

Ewa prowadzi vana

Dozwolone prędkości

• obszar zabudowany – 50 km/h
  • poza obszarem zabudowanym – 100 km/h
  • autostrady – 130 km/h

Kamerki

Przepisy dotyczące wideorejestratorów nie są ujednolicone w ramach Unii Europejskiej. W Austrii są całkowicie zabronione, a za samo posiadanie kamerki grozi grzywna w wysokości nawet do 10 tys .euro.

Sprawdzone miejscówki na nocleg na dziko

Parking Preiner Scheid

Współrzędne: 47.6759, 15.7230

Duży parking przy schronisku. Punkt startowy wielu szlaków pieszych w paśmie górskim Rax. Przy parkingu znajdują się 2 toi toie.

Spędziliśmy tutaj 2 spokojne noce razem z innym kampervanem. Mieliśmy stąd około 30 minut do Doliny Höllental.

Plusy: cisza, spokój, bliskość szlaków, toalety

Minusy: brak

Ewa bieże prysznic na parkingu leśnym w okolicy masywu Rax

Parking przy Jeziorze Halsztackim

Współrzędne: 47.5938, 13.6509

Miejsce z widokiem jak z vanlife’owych marzeń. Obok parkingu znajduje się duży obszar zielony ze stolikami kempingowymi tuż nad brzegiem jeziora. Jest to w miarę popularne miejsce, spotkaliśmy sporo osób nocujących w samochodach. Przy parkingu znajduje się nieduży bar wraz z wypożyczalnią rowerów. Wzdłuż brzegu jeziora jest jeszcze kilka parkingów, gdzie można nocować, ale żaden z takim widokiem.

Plusy: ładny widok na jezioro, stoliki kempingowe, toaleta z bieżącą wodą, prysznic nad jeziorem, świetna okolica na rower

Minusy: duży ruch na drodze obok, a co za tym idzie spory hałas

Nasz van na parkingu nad Jeziorem Halsztackim

Parking pod kolejką w Gosau

Współrzędne: 47.5335, 13.4957

Duży parking w pobliżu jeziora Vorderer Gosausee z widokiem na góry. Byliśmy tutaj na noc z piątku na sobotę i było dość tłoczno. Prawie cały parking był pełen, ludzie rozstawiali stoliki na zewnątrz tworząc małe obozowiska. Sama noc była spokojna, nad ranem obudziły nas odgłosy pierwszych osób wybierających się na górskie szlaki, których w okolicy jest pod dostatkiem. Jest tutaj toaleta z bieżącą wodą. Nad jeziorem znajduje się restauracja, bar oraz sklepiki z pamiątkami.

Plusy: spokojne miejsce, bliskość szlaków, bliskość via ferraty Intersport, toaleta z bieżącą wodą

Minusy: sporo ludzi w weekend

Ewa stoi przy busie na parkingu przy Gosausee, w tle są szczyty gór

Kempingi

Kemping Blick Camp w Maiersdorf (Hohe Wand)

Współrzędne: 47.8266, 16,0544

Kemping wręcz stworzony dla wspinaczy, ponieważ znajduje się tuż pod ścianą Hohe Wand – widok jest obłędny. Znajdują się tutaj toalety, miejsce do zmywania naczyń oraz prysznic w namiocie tipi. Są miejsca z dostępem do prądu. Miejsce do polecenia dla osób, które preferują niskobudżetowy styl podróżowania.

Cena: 14 euro za miejsce + 1,60 euro taksa klimatyczna za 1 osobę

Plusy: bliskość Hohe Wand, cisza, spokój, bliskość natury, toalety, prysznic

Minusy: tylko 1 prysznic, co przy wysokim obłożeniu może być problematyczne

Ewa leży na łóżku w busie na kempingu pod Hohe Wand

Park’n’Camp w Dolinie Höllental

Współrzędne: 47.7178, 15.8062

Kemping położony wzdłuż głównej drogi w Dolinie Höllental w pobliżu kolejki kabinowej. Są wydzielone miejsca dla kamperów ze słupkami z elektrycznością oraz oddzielne miejsce na namioty. Dobrze utrzymane toalety, prysznice, miejsce do zmywania naczyń. Jest to jedyny kemping w dolinie.

Cena: 7,50 euro za miejsce dla kampera/ 5 euro za osobę za noc/ 2,40 euro taksa klimatyczna za osobę/ 3 euro za podpięcie do prądu za noc

Plusy: czyste sanitariaty, bliskość szlaków i via ferrat

Minusy: bliskość drogi

Interesują Cię podróże samochodowe? Zapraszamy do naszych wpisów o podróży vanem po USA:

Autorka bloga climberries.pl. Uwielbiam podróże, sport i książki. Moim marzeniem jest zobaczenie dziko żyjących wielorybów oraz podróż naszym kamperem Svenem przez Kanadę.