O nas

Ewa i Marcin. Od 9 do 17 Pani Key Account Manager i Pan Programista, a po pracy wspinaczkowi zapaleńcy, podróżnicze dusze i góroholicy. Na blogu polecamy fajne miejscówki blisko natury, ciekawe górskie szlaki i zapraszamy w najpiękniejsze rejony wspinaczkowe.

• Home
  • /
  • Podróże

5 rzeczy, które musisz zrobić będąc w Białowieży

Szczerze mówiąc wybierając się do Białowieży nie wiedzieliśmy, że to miejsce tak nas oczaruje. Przyroda okolicznej Puszczy Białowieskiej powaliła nas na kolana. Ten las jest unikatem w skali światowej ze względu na bogactwo fauny i flory. Zachowały się tutaj jedne z największych obszarów lasów pierwotnych w Europie , a średni wiek drzewostanów to 130 lat! Niewątpliwym królem i symbolem puszczy jest żubr. Na tych terenach żyje największa światowa wolna populacja tego gatunku. Naturalne piękno puszczy jest świetnym oderwaniem od codzienności i opcją na jeden z najprzyjemniejszych weekendów w roku.

Poniżej znajdziecie listę 5 rzeczy, które sprawiły, że nasz weekend w Puszczy Białowieskiej był niezwykły i polecamy je wszystkim odwiedzającym.

1. Wschód słońca na polanie pod Białowieżą

Dla nas był to zdecydowanie najbardziej magiczny czas, który przeżyliśmy podczas tego weekendu, a sam wschód słońca był jednym z najpiękniejszych, najbardziej zachwycających i czarujących, jakie mieliśmy okazję zobaczyć w życiu.

Niezwykłego charakteru nadawały poranne mgły unoszące się nad łąką. Powoli przesuwały się ukazując kolejne drzewa i krzewy. W pewnym momencie usłyszeliśmy szelest traw, po których delikatnie przebiegało stado saren. Staliśmy tam jeszcze długo po tym, jak zobaczyliśmy pierwsze promienie słońca, które delikatnie ocieplały nasze zmarznięte policzki.

Ten niesamowity spektakl oglądaliśmy z wieży widokowej, oznaczonej na mapie poniżej.

2. Spacer przez puszczę ścieżką Żebra Żubra

Żebra Żubra to 4-kilometrowy szlak, który biegnie przez środek puszczy. Większość trasy zbudowana jest z drewnianych kładek i stąd jej nazwa. Szlak kończy się w pobliżu Rezerwatu Pokazowego Żubrów, więc łatwo połączyć te dwie atrakcje. Na ścieżkę najlepiej wybrać się jak najwcześniej, zanim zacznie robić się tłoczno. Byliśmy tam przed 8.00 i szliśmy zupełnie sami. Wokół nas roztaczał się tajemniczy, nieuporządkowany krajobraz puszczy, pełen powalonych pni i porośniętych mchami drzew.

3. Wizyta w Rezerwacie Pokazowym Żubrów

Najbardziej znane miejsce w okolicach Białowieży i przyciągające zdecydowanie największą liczbę turystów. W rezerwacie zobaczymy zwierzęta, występujące na obszarze puszczy: żubry, koniki polskie, żubornie (czyli krzyżówkę żubrów z bydłem domowym – widoczny na powyższym zdjęciu), łosie, sarny, rysia, żbika, dziki, jelenie, a szczęściarze może dostrzegą także wilki. tym razem nam się nie udało. rezerwat ma dużą powierzchnię i część zagród stoi pusta. Zwierzęta są w nich wypasane naprzemiennie, żeby zachować naturalny sposób karmienia. Do rezerwatu zachęcamy wybrać się zaraz po otwarciu z trzech powodów: jest wtedy pora karmienia, zwierzęta nie są jeszcze wymęczone turystami i latem to najchłodniejsza część dnia, więc mamy większe szanse na zobaczenie wszystkich zwierząt.

Rezerwat udostępniony jest do zwiedzania codziennie od 9:00 do 17:00

Cena biletu: 10 pln (bilet normalny), 5 pln (bilet ulgowy).

4. Spacer Szlakiem Dębów Królewskich

To położona w uroczysku Stara Białowieża 500-metrowa ścieżka edukacyjna. Idąc po drewnianych kładkach podziwiamy piękne,wiekowe dęby. Najbardziej okazałe zostały nazwane imionami polskich królów i litewskich książąt. Przy drzewach stoją drewniane tabliczki z ich imionami, wiekiem, obwodem, wysokością oraz krótką historią postaci związaną z Białowieżą i okolicami. Najczęściej są to ciekawostki dotyczące królewskich polowań na tych ziemiach. Dęby mają od 150 do nawet 500 lat.

Cena biletu: 7 pln (bilet normalny) do kupienia przy wejściu na szlak

5. Odwiedzenie stacji Białowieża Towarowa

Puszcza Białowieska od wieków przyciągała na polowania polskich królów, a także rosyjskich carów. Jednym z nich był car Mikołaj II. Na potrzeby jego wizyt powstał kompleks budynków stacji Białowieża Towarowa. Dzisiaj we wnętrzu starego dworca mieści się Restauracja Carska, której wystrój nawiązuje do carskich czasów.

Co więcej w zabytkowych wagonach pociągu, którym car Mikołaj II przyjeżdżał do Białowieży mieści się hotel. Pokoje do wynajęcia znajdują się także w wieży ciśnień oraz w Domu Drożnika. Wszystkie apartamenty stylizowane są carskie salony.

Podróż w czasie gwarantowana. Niestety ceny są wygórowane.

Bonus

Niestety tym razem nie odwiedziliśmy Obrębu Ochronnego Orłówka, który jest rezerwatem ścisłym, gdzie wstęp możliwy jest tylko z przewodnikiem. Można tam zobaczyć jedyny w Europie fragment pierwotnej puszczy nienaruszonej przez człowieka. Czytaliśmy, że bogactwo fauny i flory jest tam niezwykłe, dlatego obowiązkowo wybieramy się tam przy kolejnej wizycie w Białowieży.

Noclegi

Baza noclegowa z Białowieży jest bardzo szeroka. Większość mieszkańców świadczy usługi agroturystyczne. Znajdują się tutaj także pola namiotowe oraz hotel 4-gwiazdkowy. Każdy znajdzie coś dla siebie.

My standardowo spaliśmy na polu kempingowym przy agroturystyce “Dom Pod Bocianem”. Na polu były miejsca dla namiotów i kamperów (bez udogodnień typu słupki z elektrycznością). Za to do dyspozycji są wiaty ze stołami, łazienki oraz kuchnia. Właściciele mają także do wynajęcia pokoje.

Cena za nocleg dla jednej osoby na kempingu to 30 pln.

Poniżej krótkie, filmowe podsumowanie naszego pobytu w Białowieży.

Autorka bloga climberries.pl. Uwielbiam podróże, sport i książki. Moim marzeniem jest zobaczenie dziko żyjących wielorybów oraz podróż naszym kamperem Svenem przez Kanadę.