O nas

Ewa i Marcin. Od 9 do 17 Pani Key Account Manager i Pan Programista, a po pracy wspinaczkowi zapaleńcy, podróżnicze dusze i góroholicy. Na blogu polecamy fajne miejscówki blisko natury, ciekawe górskie szlaki i zapraszamy w najpiękniejsze rejony wspinaczkowe.

• Home
  • /
  • Hiszpania
  • Montesa, Costa Blanca – opis rejonu wspinaczkowego
Okładka do wspiu o sektorze wspinaczkowym Montesa, Costa Blanca

Montesa, Costa Blanca – opis rejonu wspinaczkowego

Montesa to nieduży, ale warty uwagi rejon wspinaczkowy na Costa Blanca. Skały widać z daleka, gdyż sąsiadują z zamkiem, górującym nad miasteczkiem. Trafiliśmy tutaj w kwietniowy, wielkanocny weekend i zauroczyliśmy się widokami, spokojnym, małomiasteczkowym klimatem, przyjaznymi ludźmi i przede wszystkim wspinaniem!

Wspinasz się na Costa Blance? Zapraszamy do opisu rejonu Gandia, Marxuquera – tutaj.

Jeśli interesują Cię inne kierunki wspinaczkowe w Europie zapraszamy do pozostałych wpisów tutaj.

Widok na miasteczko Montesa oraz zamek
Widok na Montesę i zamek

O rejonie

Montesa jest to rejon dla początkujących oraz średnio-zaawansowanych wspinaczy, ponieważ znajdziemy tutaj gęsto obite drogi głównie z zakresu 4 – 6c. Praktycznie każda z dróg, w którą się wstawialiśmy była przyjemna i ciekawa, zwłaszcza te po skalnych kieszonkach, które obfitowały w dobre stopnie. Tutejsze skały to szary i pomarańczowy wapień o bardzo dobrym tarciu. Znajdziemy tutaj przede wszystkim drogi w pionie lub lekkim połogu, które wymagają technicznego wspinania.

Większość sektorów ma wystawę południową, ale są też drogi na ścianach północnych. My byliśmy w kwietniu i w polecane piątkowe drogi w sektorze Paret De La Mola mogliśmy się wstawiać tylko przed południem albo tuż przez zachodem słońca. W ciągu dnia słońce operowało tak mocno, że wspinaliśmy się tylko na zacienionych drogach na Tormo Gros.

Korzystaliśmy z topo w płatnej aplikacji Rockfax oraz ze strony valenciaclimb.com. Plusem aplikacji jest oznaczenie najbardziej atrakcyjnych dróg rejonu. Natomiast topo ze strony jest bardziej aktualne.

Polecane drogi

• Rosa (4a), sektor Tormo Gros – łatwe wspinanie z użyciem kantu
  • Menira (5c), sektor Tormo Gros – techniczne wspinanie, dużo balansowania ciałem
  • Forta dos (5c), sektor Tormo Gros – ciekawe przejście z wykorzystaniem tzw. płetwy (flake’a)
  • Epiliano dels collon (5c), sketor Paret De La Mola – pionowo-połogie wspinanie po kieszonkach, jedna z ładniejszych w tej wycenie.
  • Pic-pic (5c), sektor Paret De La Mola – kolejna ciekawa droga z wykorzystaniem płetwy (flake’a) na dole. Góra równie ciekawa.
  • Mestre Ricard (6a+), sektor Paret De La Mola – techniczne wspinanie w pionie, delikatny połóg oraz lekkie przewieszenie na koniec
  • Diedre de te’ home dur (6b), sektor Paret De La Mola – bulderowy początek po kancie, ale to nie koniec trudności 😉
  • No Name Uno (6b+), sektor Paret De La Mola – duże chwyty, intensywna końcówka
  • Dagón (6b+), sektor Paret De La Mola – jedna z ładniejszych dróg w rejonie

Podejście

Po zaparkowaniu na parkingu pod zamkiem (na dużym płaskim parkingu lub wyżej przy samym zamku) podchodzimy w górę drogą. Po lewej stronie mijamy restaurację El Ramallar i droga opada w dół. Następnie przechodzimy przez teren ze stołami piknikowymi i źródełkiem wody i wchodzimy na ścieżkę prowadzącą w skały. Czas dojścia to około 5 minut.

źródło: openstreetmap.org
Widok na dolny parking pod zamkiem Montesa
Dolny parking pod zamkiem to jednocześnie dobra miejscówka na nocleg w kamperze

Autorka bloga climberries.pl. Uwielbiam podróże, sport i książki. Moim marzeniem jest zobaczenie dziko żyjących wielorybów oraz podróż naszym kamperem Svenem przez Kanadę.