Spis treści
O rejonie
Położony w słoweńskiej Istrii, na wybrzeżu Morza Adriatyckiego rejon wspinaczkowy Osp jest jednym z najważniejszych spotów na wspinaczkowej mapie świata. Zjeżdżają się tutaj topowi wspinacze, żeby sprawdzić się na najtrudniejszych drogach tego rejonu. Pewnie przez to Osp cieszy się sławą trudnego, może nawet nieprzystępnego miejsca. Czy słusznie?
Faktycznie znajduje się tutaj kumulacja dróg w wyższej skali trudności (zwłaszcza na Mišji Peč). Możemy też potwierdzić, że ogólnie wyceny są dosyć harde w porównaniu do innych europejskich rejonów (po łatwą cyfrę to nie tu ;)). Ale z drugiej strony nie jest tak, ze osoby wspinające się poniżej 7a będą się tutaj nudzić. W każdym sektorze znajdzie się trochę łatwiejszych dróg (najwięcej w sektorze Babna oraz na pobliskim murze Črni Kal). Ponadto rejon charakteryzuje się naprawdę dobrym obiciem, co odgrywa sporą rolę w życiu mniej doświadczonych wspinaczy. Raczej odradzamy wybór Ospu na pierwszy czy drugi wyjazd wspinaczkowy, ale jeśli wspinacie się dłużej, robicie 6b OS/FL, to śmiało pakujcie szpej i ruszajcie!
Najlepszy czas na wspinanie w Osp
Najlepszy czas na wspinanie w tym rejonie przypada na wiosnę, jesień oraz podczas stosunkowo ciepłych, bezwietrznych miesięcy zimowych. Ze względu na południową wystawę jest za gorąco na wspinanie w miesiącach letnich.
Topo
Znamy trzy przewodniki tego rejonu:
- Topo całej Słowenii, w którym oprócz Ospu znajdziecie tutaj opis rejonów wspinaczkowych w Kotečniku oraz wokół Triglavu
- Topo Istrii, w których oprócz Ospu opisane są rejony Chorwacji i Włoch, położone na północnym wybrzeżu Adriatyku
- A jak ktoś woli korzystać z elektronicznej wersji topo to koniecznie sprawdzcie aplikacje Vertical-Life (dostęp do topo tylko dla użytkowników premium – czyli płatne)
Nasze topo kupiliśmy w sklepie wspinaczkowym w Ljubljanie. Widzieliśmy też dostępne egzemplarze w restauracji Pri Vovku w Osp.
Informacje praktyczne
Dojazd
Według nas z Polski najlepiej jest dostać się tutaj samochodem, który przyda się później przy okazji zwiedzania czy robienia zakupów. Z Warszawy dojazd trwa około 12 godzin. Przejeżdżamy przez Czechy, Austrię i wreszcie Słowenię. W każdym z tych krajów pamiętajcie o zakupie winiety, która uprawnia Was do korzystania z autostrad.
Zakwaterowanie
Znanymi wśród wspinaczy miejscami są kemping Pri Vovku w Osp, Hostel Xaxid w miasteczku Zazid oraz hostel Ociski Raj w wiosce Ocizla. Przed świętami i długimi weekendami warto zrobić rezerwację z wyprzedzeniem.
W Osp oraz innych pobliskich miejscowościach są dostępne pokoje i apartamenty na wynajem. Proponujemy skorzystać z booking.com.
Wielu wspinaczy podróżuje podobnie jak my – vanami i kamperami. Przez cały nasz pobyt parkowaliśmy za darmo na górnym parkingu przy rejonie wspinaczkowym Črni Kal.
Van Life
Na Słowenię wybraliśmy się naszym kampervanem. Praktycznie cały pobyt nocowaliśmy na darmowym parkingu przy Črni Kal (45.553849, 13.879743), nie licząc wyjazdu do Lublany. W ciągu tygodnia parking był w miarę pusty, za to w weekendy bywało tłoczno, ale nawet jak przyjeżdżaliśmy późno, zawsze znaleźliśmy miejsce. W razie czego niedaleko jest jeszcze jeden, większy parking (45.549900, 13.857449).
Serwis busa robiliśmy przy autostradzie (45.761908, 14.155683) około 25 minut drogi z parkingu. Jest tam wyznaczone miejsce dla kamperów, gdzie możliwy jest zrzut szarej i czarnej wody, dolanie czystej oraz opcja naładowania akumulatora z gniazdka kampingowego.
Nie sprawdzaliśmy możliwości robienia serwisu na kempingu w Ospie.
Zakupy
W samym Osp nie ma sklepów. Najbliższe markety znajdziecie w miastach Triest (około 10 minut drogi samochodem) oraz Koper (około 15 minut) od Osp.
Internet
Polecono nam internet mobilny dostępny w sieci sklepów spożywczych Hofer. Kupiliśmy kartę SIM za kilka euro, którą doładowaliśmy pakietem 20GB za 5,99 euro. W okolicach Osp zasięg był bardzo dobry. Na parkingu pod Črni Kal, gdzie parkowaliśmy najdłużej mieliśmy prędkośc około 10 Mb/s (downlink).
Sektory wspinaczkowe
Osp
Malowniczo wznoszący się nad miasteczkiem rejon składa się z trzech sektorów: Banje, Babna i Velika Stena (Luknja). Jak widzicie na grafie powyżej dominują tutaj drogi w zakresie 6a – 7c, jednak również mocniejsi zawodnicy będą mogli się sprawdzić. Znajdziecie tutaj drogi sportowe, ale i kilka wielowyciągów.
Banje jest sektorem najbliżej miasteczka. Dojście zajmie Wam dosłownie kilka minut. Znajdują się tutaj drogi o długości 12-35 metrów, w zakresie trudności: 6b-8b+ (są pojedyncze 5c, 6a). Drogi są lekko przewieszone i wymagają dużej wytrzymałości. Pod skałą jest płaskie, zacienione miejsce, co daje wytchnienie w gorące dni, jednak skała i tak jest nasłoneczniona przez większą część dnia (wystawa SW).
Babna oferuje bardzo przyjemne wspinanie w pionie lub lekkiej przewieszce po ostrych, pozytywnych chwytach. Znajduje się tutaj najwięcej relatywnie łatwych dróg, co może wiązać się też ze sporym tłumem pod skałą. Trudniejsze, wymagające więcej siły i wytrzymałości drogi znajdziecie w lewej, przewieszonej części ściany.
Sektor Velika Stena obejmuje ogromną jaskinię z potężnym przewieszeniem oraz przylegające do niej bardziej pionowe ściany. Jak możecie się spodziewać w jaskini jest chłodno i nie dociera tu dużo promienie słonecznych, więc wspin możliwy jest zarówno podczas deszczu, jak i upalnych dni. Poprowadzone tutaj linie są harde i obejmują wyceny od 6c w górę. Na przyległych ścianach znajdziecie trochę bardziej przystępne trudności.
Drogi we wszystkich sektorach są bardzo dobrze obite!
Polecane drogi
- Tirare Tipanie 5a
- Love Story 5c
- Ledeno Vino 6a
- Potion Magique 6b
- New Look 6b
- Alenka l.t. 6b+
- Demolition Party 6c
- Mibranko 6c+/7a
- Jonathan Livingstone 7a
Najbliższy parking
Rekomendowane jest parkowanie pod sektorem Mišja Peč na płatnym parkingu (szczegóły w sekcji Mišja Peč). Drugą opcją jest zaparkowanie na parkingu dla gości restauracji Pri Vovku. Wtedy przed wspinem można skoczyć na szybką kawkę, albo po na obiad czy piwo.
Mišja Peč
Sektor Mišja Peč jest oddalony o około 500 metrów od Osp. To wspaniały skalny amfiteatr pełen przewieszonych dróg po tufach i innych naciekach skalnych. Drogi zaczynają się tutaj od 6b (z dużą kumulacją 7-emek i 8-emek) i wymagają dużej siły i wytrzymałości. Na prawym i lewym krańcu sektoru znajduje się trochę łatwiejszych dróg, jednak to drogi od 7 wzwyż słyną ze swojej urody.
Sektor ma wystawę głównie południową, ale w kolejnych porach dnia znajdziecie cień w jego poszczególnych częściach (lewa część – słońce rano, centralna część – słońce od godzin południowych, prawa część – słońce późnym popołudniem). Ze względu na duże przewieszenie można się tutaj wspinać w deszcz, jednak podczas długotrwałych opadów niektóre fragmenty skał mogą przemoknąć.
Najdłuższe drogi mają tutaj 40 metrów, więc warto mieć linę 80-metrową.
Polecane drogi
Póki co możemy polecić tylko drogę Hrenovka 6b+, ale na pewno wrócimy na ten rejon po więcej!
Najbliższy parking
Pod samym sektorem znajduje się płatny parking. Płatności dokonuje się przez aplikację Easy Park.
Ceny w 2023 roku:
- samochód osobowy: 5 euro/dzień, 10 euro/3dni, 15 euro/tydzień
- kamper: 10 euro/dzień
Podejście z parkingu trwa około 10 minut, a ścieżka zaczyna się przy tablicy informacyjnej.
Črni Kal
Długi mur skalny, który wznosi się nad miasteczkiem Črni Kal jest ciekawą alternatywą dla mniej zaawansowanych wspinaczy (do 7b). Znajduje się tutaj ponad 300 dróg, z czego prawie połowa jest w wycenie do 6a włącznie (uwaga, nie lekceważcie tutejszych wycen, nawet 5c potrafi nieźle zaskoczyć!). Wspinanie różni się od tego w Osp, ponieważ wspinamy się po szarym wapieniu. Większość dróg jest pionowa lub lekko połoga, raczej nie znajdziecie tutaj przewieszeń. Drogi są bardzo estetyczne, techniczne, a skała rozmaicie urzeźbiona (są zacięcia, rysy, krawądki, dziurki).
Atutem tego rejonu (zwłaszcza w słoneczne dni) jest zacienione w większości sektorów miejsce do asekuracji. Teren pod skałą jest stosunkowo płaski, a między drzewami znajdzie się miejsce na rozwieszenie hamaka na odpoczynek między drogami. Kolejnymi zaletami są szybkie i łatwe podejście z parkingu oraz rozległe, widoki na Zatokę Triesteńską oraz zieloną, pagórkowatą Istrię po zdobyciu topu.
Jedynym minusem jest docierający tutaj nieprzerwany szum samochodów z pobliskiej autostrady.
Polecane drogi
- Buhtelj 5a
- Tjaska 5b
- Bugs Bunny 5b
- Miska 5c
- Turska kava 6a
- Raz Mercedesa 6a
- Srckana 6a+
- Crn prusik 6a+
- Lokomotiva 6b+
Najbliższy parking
Przy Črni Kal znajdują się dwa darmowe parkingi:
- parking górny (45.553440, 13.879518) – parking z widokiem na wiadukt i odległe morze, zmieści się tutaj jakieś 20-30 samochodów, część z nich będzie musiała stanąć wzdłuż drogi,
- parking dolny (45.549912, 13.880883) – zacieniony parking na 6 aut, miejsce dla kolejnych samochodów jest wyznaczone wzdłuż drogi, przy parkingu jest dobrze utrzymany toi-toi.
Na obydwa parkingi polecamy wjeżdzać od strony kamieniołomu (zwłaszcza jeśli macie większe auto). Uliczki miasteczku są wąskie i strome.
Co robić w dzień restowy?
Dzięki położeniu w pobliżu granic z Włochami i Chorwacją oraz dzięki temu, że Słowenia jest stosunkowo małym krajem możliwości na dzień restowy robi się naprawdę sporo. Na tyle dużo, że zdecydowaliśmy się je opisać w osobnym poście. Więc jeśli zamiast leniuchowania na plaży, czy w hamaku chcecie zobaczyć nowe, przepiękne miejsca zapraszamy do postu, w którym opisujemy:
- Jaskinie (Postojna, Szkocjańskie)
- Piran
- Rezerwat przyrody Strunjan
- Ljubljana
- Val Rosandra (IT)